Niin on joulu mennyt maatessa ja syödessä kuten olin suunnitellutkin. Minulle on joulussa tärkeintä se  että lapsi on kotona, siivottu koti, jouluinen fiilis, hyvät omatekemät ruuat, kiireetön olo, ettei tarvii lähteä mihinkään, ei tarvitse edes pukeutua vaan voi olla pyjamassa ja aamutakissa muutaman päivän, oikeesti levätä, syödä-maata-lukea-katsoa telkkua.

En voisi kuvitellakkaan, että olisin jouluna jonnekin menossa, liikenteen ruuhkissa ja tuiskuissa tien päällä, en voisi kuvitellakkaan että pitäisi jonkun kylän ruokapöydässä istuksia ...ei, se ei olisi mulle joulua.....

Näin se on mennyt sit aatosta asti leppoisasti löhöten, syöden ja leväten... nyt aattelin paistella joulutorttuja, kun ne on paistamatta... mä en siedä ennalta paistettuja ja pakasteesta kaivettuja torttuja, vaan mulle pitää olla uunituoreita... taikinalevyt on pakasteessa ja nopeita sieltä sit paistaa kun joku haluaa.

Kuvassa on sorvaajamestariltani lahjaksi saamani puinen maljakko, siellä on lasi sisällä...

Minulle joulukukkia ovat punaiset tulppaanit, muistoja lapsuuden mummulasta... kuten tuo kolmihaarainen kynttilänjalkakin.

 

Ja loma jatkuu loppiaisen yli :)