Tällä viikolla vietetään valtakunnallista univiikkoa. Unihan on elintärkeä juttu! Kellä se on minkäkinlaista ja laatuista, kellä sitä ei ole, tulee nopeasti ongelmia.  Itse nukun hyvin, sen mitä nukun, mutta nukahtaminen on ongelmani, olen tosi huono nukahtamaan. Siksipä tässä tulee usein kukuttua hereillä pitkälle aamuyötä, aamulla sitten on ihan sippi kun pitäisi ylös nousta... Vaikka illalla väsyttää niin ettei kissaa jaksa sanoa, jäseniä särkee ja maate on mentävä, silti unta saa usein tuntikaupalla odotella. Tähän on toki moniakin syitä joihin on kokeiltu kaikki maailman vippaskonstit jotka eivät auta. Ikinä ole ollut mitenkään iltauninen ja sellainen nopea nukahtaja, että uni olisi tullut nopeasti pään tyynyyn laitettua. Kadehdin ihmisiä jotka nukkuvat lähestulkoon ennenkuin pää tyynyä koskettaa! Mä uskon että tästä syystä mulle ei kävisi vuorotyö jossa pitäis nukkua vaikka milloin.

Näen myös paljon unia, usein ne ovat kuin elokuvia jotka muista selkeästi ja pitkään. Useilla unilla on ollut selvä merkitys, jotkut ovat kertoneet tulevista tapahtumista ja joskus onkin outoja tuntemuksia elää joku asia, minkä on elänyt jo unessa.

Olen jonkun verran selvitellyt uniani, kun ovat jääneet mieltä kaivertamaan ja nyt tässä hiljakkoin piti yhdeltä paikalliselta unientulkitsijalta kysyä kahden uneni merkityksestä....

Toisessa unessa kaivelin jaloistani pois isoja matoja... se uni merkitsee hyvää, että paha tulee pois ja uudelle hyvälle on puhdasta tilaa :) *odotan innolla*

Mutta kaksi unta olen nyt nähnyt joissa olen itse kuollut. Tämän toisen näin viime yönä. Kuolemaunet enteilevät myös aina hyvää, eivät yleensä mitään kuolemaan liittyvää, vaan päinvastoin onnellisia ja positiivisia muutoksia. *ihanaa jos jotai hyvää olis tulossa*

Viime yönä näkemässäni unessa olin siis kuollut, ihan hyvillä mielin "haamuna" ja luin jotain tilkkulehteä (eipä mikään yllätys)... siinä lehdessä oli minusta muistokirjoitus ja kuvia tilkkutöistäni. Ja ihmettelin, että miten ne olivat sellaisia töitäni valinneet, että olishan mulla ollut jotain hienompiakin töitä! Ja yksi työ ei edes ollut minun työni! Luin nopeasti juttua loppuun, että kuka sen on kirjoittanut, mutta en päässyt sinne asti että kirjoittaja olisi selvinnyt. Lukiessa aattelin, että olisivat nyt kysyneet vaikka Maijalta, se kyllä tietäis mitä kuvia pitäis laittaa ja mitkä työni olivat mulle tärkeitä ja mistä itsekin tykkäsin :)

Toisessakin unessani joku viikko sitten luin kuolleena jostain sanomalehdestä omaa muistokirjoitusta (ihan kuin minusta sellainen sitten kirjoitettaisiin :) Noh... kuvaan olin sinänsä tyytyväinen, ihan olin näköiseni, mutta juttua lukiessa ihmettelin, että miten ne ovat näin kirjoittaneet, että eivätpä ole minua tunteneet kuin tuollaista ovat kirjoittaneet, enhän minä oikeasti ole tuollainen ollut. Ajattelin, että ompas ihmeellistä että sen kirjoittaja ei ole minun ystäväni eikä tuttuni, joku vieras joka ei edes tiedä millainen ihminen olen oikeasti ollut... Luonteeni oli kuvailtu silleen etten siitä itseäni tuntenut.... tässäkään en päässyt jutun loppuun, että olis selvinnyt tämä kirjoittaja! Ja mua harmitti, että olisivat jättäneet kokonaan kirjoittamatta!

Ja näitä uniani pohtiessa on tullut mieleen, että teenkö ja sanonko asioita jotka muut ymmärtävät erilailla-väärin-oudosti eikä minun tarkoitukseni tule esille kuten tarkoitan!?  Usein kyllä tuntuu tässä elämässä, että tulen väärin ja "valjusti" ymmärretyksi, ainakin näissä parisuhdeasioissa... Vai onko tilkkutyöni sellaisia, että menevät "yli" eivätkä aukea toisille, vaan sitten joku kehuu sellaista työtäni millä ei ole mitään merkitystä tai sisältöä... Vai onko tämä enne jollekin uudelle ja erilaiselle kommunikointi tavalle jolla tulen tuomaan itseäni julki :)... *mielenkiintoista*

Olen nykyisin koettanut arki-iltoina pitää tuota 24 sellaisena rajana, että silloin menisin petiin, ainakin lukemaan kirjaa. Joinakin öinä olen tosin noussut neljän aikaan ylös, kun en ole vielä nukkunut yhtään, sitten juon -käyn vessassa ja luen jonkun lehden läpi.... aaulla on sitten sellainen olo, ettei olis nukkunut yhtään.

Nukahtamislääkkeitä en tahdo nykyisin käyttää, jotain luontaistuotteita sitten kun olen useamman yön valvonut. Odotan vanhenemista, sillä eikös se niin ole, että vanhemmiten nukahtaa aikaisemmin ja nousee ennen kukonlaulua reippaana kun ei nukuta! Se vois olla kiva kokemus :)

Hyvää yötä ja levollisia kauniita unia kaikille!