Olen aatellut, etten tässä blogissa kauheesti kirjoittele näitä koulujuttuja, enkä laita tätä täyteen lasitöiden kuvia, se on niin oma juttunsa ja maailmansa, että vaatisi oman bloginsakin... sillä tahdon pitää tämän enemmän tälläisenä "anonyyminä harrasteblogina" joka kertoo enemmänkin mun harrastuksista.... Jotkut aina kyselee sähköpostitse, että mitä koulumaailmaan kuuluu, joten muutama  sana nyt siitäkin...

Opiskelen siis lasialaa Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa Kihniössä.

Aloitin elokuussa Tasolasin eka luokalla ja tavoite on valmistua reilun 2 vuoden päästä Taide- ja sisustulasiartesaaniksi. Me tehdään siis enimmäkseen kylmästä kovasta lasista töitä, kun lasinpuhaltajat tekee kuumasta ja sulasta, se erottaa nää hommat :) Täällähän valmistuu erikseen lasinpuhaltajia. Tulee meillekin lasinpuhallusta sen verran, että siitä jotain opitaan.

Nyt on menossa lasinsulastuskurssi ja tällä viikolla on tehty jos jonniinmoista koepalaa ja opeteltu uuniohjelmia lasin sulattamiselle.

Yksi harjoituspala on tässä, ensin sulatettu kaksi lasia yhteen tasoksi uunin pohjalla, sitten laitettu myöhemmin uudelleen uuniin muotin päälle slumppaukseen, jolloin siihen on tullut lautasen muotoa ja kulmat ovat koholla...

Lasinsulatuksesta tykkään kovasti hirveen paljon, olen sulatustöitä tehnyt vuosikausia, mutta olen aina vienyt työt sulatettavaksi jonnekin, missä toinen on säätänyt uuniohjelman ja mä olen sit vaan hakenut valmiit työt pois. Nyt on kiva oppia itse tekemään nuo uuniohjelmat ja näinollen olemaan vastuussa sulatusjäljestäkin.

Toinen "herkkuaineeni" on lasihelmien teko kaasuliekillä ja sitä mulla on taas ensi viikko!

Koulu on sinänsä sujunut oikein mallikkaasti ja olen suorittanut kaikki kurssit (yksi työ on kesken) siinä järjestyksessä kuin ne ovat olleet, mitään ei ole rästissä tai hylättynä :) Olen opetellut ruottiakin, koska siitä mulla ei ollut toisen asteen arvosanaa, ensi syksynä suoritan arvosanan enkustakin... Koulussa olen ollut viimeksi 1980 luvun alussa, joten ei ihan kaikki oppi ole ihan ajantasalla nykyaikana...  Pääasiassa tämä on kivaa, joskus raivostuttavaa ja useimmiten ihan mukavaa... :) tosin rankkaa se tuppaa olemaan ja leikattu selkä ja alati vaivaava iskias ei aina kauheesti tykkää, mutta sisulla sit eteenpäin...

Keväällä on tiedossa oppilasvaihto ja mennään reiluksi 2 viikoksi ranskalaisen lasikoulun oppilaiksi, elämme mielenkiintoisia aikoja, sillä minähän en ymmärrä ranskaa joten opetuksesta ei lienee kauheesti tule tolkkua  kun opettajat siellä ei hirveesti puhu suomea, vähän ehkä englantia.... :)

Että tälläistä tällä rintamalla ;)