Tein maanantaina elämäni ensimmäisen opinnäytteen ja se oli ompelusta, kuinkas muutenkaan... Ja kun en katsonut tarpeelliseksi mennä ompelun peruskurssille, niin tein suoraan näytön saamatta opetusta... ehkä se oli hyvä tai sitten se oli paha, en taida hallita tarpeeksi selkeästi terminologiaa... mun kielessä on iänpäivän ollut vinokantti ja sitähän ei ole olemassakaan :)

No anyway, siis näytössä pitää tehdä näyttöesittelykansio joka toimitetaan arvioitsijoille pari viikkoa ennen näyttöä. Tämä kansio meinas olla mun kompastuskivi, ei niinkään se kansion fyysinen tekeminen, sekin on vielä simppeliä mutta ne tekstit! Ensimmäistä kertaa kuulin sanan KAVALJEERIPROJEKTIO ja sitähän mun kansiosani ei ollut kun en yhtään osannut sitä laittaa kun en tiennyt sellaisen olemassaolostakaan... no mutta sen voi korvata kolmenpisteen projektiolla ja sen sinne sitten PIIRSIN. Eli työn mittasuhteet ja mittapiirros pitää olla kuvattuna kolmesta eri suunnasta oikeilla mitoilla jne...

Mittapiirros oikeassa mittakaavassa teetti töitä, kuten myös suunnittelukuvat jotka pitää olla itse piirrettyjä totuudenmukaisiksi väritettyjä ja mahdollisimman esittäviä ja selkeitä, joista kuka tahansa ymmärtää tuoteen, että millainen se on vaikka sitä ei vielä ole olemassakaan...

Mutta sain kansiosta arviot ja sitä kehuttiin hyväksi, tietyin puuttein... olis saanut olla laveampi ja runsaampikin, enemmän olis voinut vääntää rautalankaa....

Työni oli KAHDEN KASSIN KIMPPA, kassikokonaisuus omaan käyttöön... eli pieni reppu pienille tilpehööreille -käsilaukun korvikkeeksi ja isompi kassi joka on kaksiosainen ja toiseen osaan menee A4-kansio ja toiselle puolelle mun uusi kaunis läppäri. Kassi on mitoittu nimenomaan läppäriä  varten.

Materiaalit on tietty itsevärjättyä ja kangaspuilla kudottua.. sekaan sit samettia ja puuvillaa... siitä sain kehuja että materiaalit on onnistuneesti saatu harmonisesti yhtymään ja kokonaisuus on kaunis...

Miinuspisteet tuli ompelun epätarkkuudesta ja muutamasta hyppytikistä kun kassin suulla oli niin pirun paljon tavaraa ja kone meinas hyytyä... siinä olin 3 kerrosta samettia, yksi puuvilla, yksi vanu... läppä mikä on kangaspuilla kudottu, sen kovikemateriaali ja vuorikangas ja läppää reunustava vinoreunanauha... ja sit kun sen ompelun kaikki kiinni niin ei oo ihme että tikki on vähän epäkurantti ja siinä on pieni mutka...

Mutta kun 3 on paras numero, mää sain 2,5 ja olen siihen oikein tyytyväinen!

Näyttötyö pitää asetella näytille ja tältä mun pöytäni näytti... Tuolla oikeassa reunassa on punainen esittelykansio mihin olen ommellut kannet, jotta se ilmentää ompelun näyttöä jo kansillaan.