Nyt olen sitten istunut elämäni ensimmäisessä kuhne-kylvyssäkin... tai ehkä tuo ei ollut ihan oikeanlainen kuhne-- enemmänkin tuntui että olin osa kaalisoppaa :).............

Minähän kannatan kaikenlaista vaihtoehtohoitoa, luontaishoitoja ja kokeilen jos jonkinlaista jippoa. No nyt on vaivannut iskias toista kuukautta. Tämä iskias on ollut mulla riesana noin 16 vuotta, alkoi kun odotin Nooraa... mutta yleensä se menee ohi ihan iteksiään viikossa-parissa, nyt ei ole mennyt vaikka tätä on jo hoidettu monella tapaa. Eeva luontaishoitaja-hyvä ystäväni teki mulle keskiviikkona Trager-hoidon ja Eeva tuli siihen tulokseen, että munuaisissa on jotain "hässäkkää" ja se jalan kipeä linja onkin munuaislinja eikä iskias. Vasemman isovarpaan kynnessä oli myös jotain omituista, kynsi vaalea, alla ehkä jopa kynsisieni... tuo varvas liittyy munuaisen toimintaan... Noh, Eeva suositteli mulle istumakylpyä, munuaisten aktivoimiseksi. Hän toi mulle lainaan istuma-ammeensa. Ja minä sitten eilen iltana sinne! 38 asteiseen veteen piti laittaa kaalia, sipulia, auringonhattu-uutetta ja orapihlajatippoja. Täytin ammeen ja istahdin sinne ja siitä se nauru alkoi... sillä noviisina olin tietysti täyttänyt ammeen liian täyteen ja kun istuin sinne niin puolet vedestä lainehti kylppärin lattialla, seassa ne kaalit ja sipulit... Amme oli tietysti lattiakaivon päällä, joten "kaalisoppa" jäi lattialle, no siinä sain kätevästi jalkakylvyn samalla, sillä jalathan jää kuhnekylvyssä kuiville kun sinne ammeeseen mahtuu vain takapuoli ja keski-kroppa, jalat rotkottaa laidan yli :)

Olis  siinä ollut taas hyvä piilokameran juttu! Näky oli varmasti hauska, kun luin lehteä siinä istuessani ja pidin sitä tietysti käsivarsien päässä korkealla... kunnes kädet väsyi ja meditoin sitten loppuajan. Veden pinta oli täynnä kaalia ja sipulia.  Laitoin kännykän kellon soimaan, sillä 25 minuuttia on aika vaikea hahmottaa siinä istuessa. Lopussa vaivuiin nirvanaan, melkein torkahdin ja se on kuulemma hyväksi, silloin hoito menee parhaiten parasympaattiseen hermostoon. Olihan siinä keräämistä kaalissa ja sipulissa, kun kumosi veden kylppärin lattialle, puoli muovikassillista pehmennyttä kaalisoppaa :) Kylvyn jälkeen kuuma suihku, kintun kipeeseen kohtaan Aloe Vera Heat Lotionia, joka on tosi hyvää linimenttiä kipeisiin kohtiin. Kynnen alle TeaTree-öljyä ja villasukat jalkaan. Hyvin nukutti ja nesteet tuntuvat nyt liikkuvan, eli se hyöty nyt ainaskin oli! Teen joku ilta tämän  kuhne-kylvyn uudelleen ja kuulostelen mitä apua tästä olisi.

Ammeessa meditoidessa tuli mieleen nuoruusmuisto 25 vuoden takaa! Silloin olin valmistunut parturi-kampaajaksi ja olin ensimmäisessä oikeessa työpaikassani Kampaamo Sevassa Saarijärvellä... vuosi oli siis varmaankin 1982. Työsuhdeasunnossa kampaamon yläkerrassa oli pieni istuma-amme kylppärissä. Siellä minä useana iltana istuin, mutta silleen väärinpäin, että istuin siellä pohjalla ja nostin jalat siihen istuimelle, niskan takana oli sellainen ilmatyyny, mitä esimerkiksi lentokoneessa nukkuessa jotkut käyttävät, kyynärpät sain hyvin siihen ammeen reunoille ja kirja pysyi pitkään käsissä niiden väsymättä. Lisäsin välillä kuumaa vettä ja vaahtoa ja istuin siellä tuntikausia lukemassa! Jos olisin istunut siinä istuimella kuten pitäisi, vettä olis ollut tissien alle asti, mutta kun istuin siellä pohjalla niin vettä oli kaulaan asti. Yleensä pääsin hyvin pois sieltä ammeen pohjalta, mutta kerran oli jalka puutunut ja tunnoton, muista miten ähelsin itseäni sieltä pois! Onneksi silloin nuorena oli notkeampi kuin nyt!